Zarządca infrastruktury zapowiada przywrócenie przejezdności krótkiego odcinka w obrębie posterunku odgałęźnego Wilka w województwie dolnośląskim. Ma on niespełna kilometr długości. Linia 780 jest najkrótszą spośród trzech tras, które mają być w tym roku ponownie otwarte dla ruchu.
Niespełna kilometrowa łącznica nr 780 biegnie pomiędzy dawnymi posterunkami oznaczonymi jako Wilka 1 i Wilka 2. Dziś oba znajdują się w obrębie posterunku odgałęźnego Wilka. Trasa od dłuższego czasu pozostaje nieprzejezdna, ale ma się to zmienić już w ciągu kilku najbliższych miesięcy.
Krótka łącznica w pobliżu granicy
– Pociągi powrócą m.in. na linię nr 780 – potwierdza Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych pytany o odcinki, na których w 2025 r. zarządca infrastruktury przywróci przejezdność. Łącznik pozwala na przejazd pomiędzy liniami Mikułowa – Bogatynia i granica państwa – Zawidów – Wilka. Dawniej wykorzystywały go pociągi z kierunku Zawidowa jadące w stronę Krzewiny Zgorzeleckiej.
W przeszłości odcinek był czynny w ruchu pasażerskim. Kursowały tamtędy wybrane pociągi do Bogatyni. Ostatnie kursy odbyły się w roku 2000. Do 2006 r. Łącznicą kierowano składy towarowe. Teraz należy spodziewać się ich powrotu.
Dwie inwestycje z myślą o ruchu pasażerskim
W tym roku PKP PLK otworzą jeszcze dwie inne nieczynne od lat trasy. Pierwszą z nich jest
linia 356 między granicą województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego w rejonie Gołańczy a Kcynią. – Podpisanie umowy na prace zaplanowane jest na lipiec. Roboty o wartości 27 mln zł netto mają potrwać do grudnia tego roku – zapowiada przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Pociągi mają pojechać tam z prędkością do 120 km/godz., stanie się to jednak dopiero po wykonaniu robót z branży sterowania ruchem i po przygotowaniu krótkiego odcinka leżącego w województwie wielkopolskim.
Na linii 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek roboty trwają natomiast od kilku tygodni. – Za kwotę 37 mln 800 tys. zł netto m. in. wyremontujemy tor, sieć trakcyjną oraz perony w Ciechocinku (nr 1), Odolionie i Aleksandrowie (nr 2) – opisuje nasz rozmówca. Zakończenie robót ma nastąpić w listopadzie, na grudzień zaplanowano uruchomienie kursów pasażerskich.